"Grænse"
Solo show at Portnerboligen ved
Sophienholm, July- August -2021
SHORT ENGLISH VERSION:
The exhibition is comprised of three work series all reĺating to the year 2020, and to perceptions of time.
The series are called: "One Day/ the Garden of the Future", "One Month/ The Garden of Truus in Amsterdam Nieuw West" and "One Year/ The Garden of the Pandemic"
The main work is called "One Month/ The Garden of Truus in Amsterdam Nieuw West".
It recalls the last month Truus lived and is relating to the place she lived and her life as well.
The text and the collageseries is an account of this period and brings various stories together with each other. It is touching upon memory, loss of memory, alzheimers disease and looking back on a life lived and an area in greater Amsterdam, called the Garden Cities. The autobiographical life of Truus is reflected in the development of the city area The Garden Cities.
The Garden Cities ("De Tuinsteden" in Dutch) in Amsterdam Nieuw West was planned as a way to extend the city beyond its city- limits into the surrounding farm land.Thus creating an environment for city citizens, that would combine the proximity to the city with a green, open area environment.
The work is an installation of 22 collage works and an artist book, containing a text of 33 pages.
DANISH VERSION:
Værker i udstillingen:
I udstillingen “Grænse” møder man tre værker, hvis fortællinger er indvævet i året 2020.
Måske var året 2020 som en boble af tid og begivenheder, usædvanligt som det var som pandemiens første år. Værkerne tager afsæt i tidslighedens bøjelighed og erfarede elasticitet. Den fortløbende eller den cirkulært gentagne tid, kalenderåret, fremtidsforestillingen eller dagdrømmens bløde ekspansion, afbrydes i det personlige livs variant altid i sidste ende af en grænse. Fordi der for et menneske kommer et punkt hvor livet stopper og tiden stopper.
3 værker med titlerne “En Dag”, “En Måned ” og “Et År” tager bl.a. afsæt i familiefotografiet og personligt erfarede begivenheder fra året 2020, som viser sig at være en slags “russiske dukker” af tidslighed.
I “En dag” (collageserie/digital print) gennemleves et døgn i et fremtidshavelandskab, hvor kommunikations-teknologi vokser som en ny digital natur blandt personer i forskellige aldre. I natte-timerne lytter en kvinde efter signaler fra det ydre rum v.h.a. en gammel fjernsynsantenne. Værket er inspireret af forfatteren Virginia Woolfs roman “Bølgerne”, hvor en gruppe venners livslange følgeskab med hinanden rammesættes af en enkelt dag, hvor solen står op og passerer på himlen og går ned.
“En Måned”(værksserie af collage, tekst og lyd. Materialer: Sort fotokarton, familiefoto-prints, tegning, tekst/ lydfil) er en personlig beretning fra min hollandske familiegren, om kvindenTruus. Truus var syg af alzheimers sygdom og døde i 2020. Hun boede i et område, der kaldes "Havebyerne" i Nieuw West Amsterdam. (Amsterdam, Holland)
I værket bliver tilbageblikket på hendes personlige historie spejlet i hendes bykvarters tilblivelseshistorie. Iløbet af den sidste måned hun levede gik vi næsten dagligt ture i hendes bykvarter, og hun fortalte os om de steder, vi så, sådan som hun huskede det nu. Nogle erindringer blev knyttet sammen på en ny måde. Nogle ord var væk.
"Havebyerne" i Nieuw West Amsterdam blev bygget på den bare græsmark som et idealt utopisk forstadsprojekt efter 2. verdenskrig henover de senere årtiers kvarterløftprojekter.
Udformningen af havebyerne i Amsterdam begyndte som en storstilet og utopisk plan allerede før anden verdenskrig brød ud. Den indre by skulle udbredes på de flade, vandholdige græsmarker udenfor byen, og der skulle bygges parklignende områder med lys, plads og luft mellem højhuse og rækkehuse.Efter anden verdenskrig påbegyndtes arbejdet, som i de tidlige stadier viser bygninger, der bygges i et åbent landskab.Sidenhen vokser haverne og parkerne frem.
“Et år”, (enkeltværk/ håndklippet collage) viser en “Corona have” skabt gennem et helt år. Haven har hække og buskads, men er samtidig pandemiens have af virusvækster og undtagelsestilstand. Billedet er bearbejdet gennem et helt år, og har som en rigtig have passeret gennem vækst-sæsoner, og er tilpasset gennem månederne. Det gentagne arbejde med at tegne områder op, klæbe udklip og papir op, og viske ud, er som aflejringer af tid, der er nedlagt i collagen.
“Grænseværkerne” er skabt til udstillingen i Portnerboligen ved Sophienholm, med tanke på, at den lille udstillingsbygning i sig selv markerer en grænse. - Grænsen mellem Sophienholm Park og de øvrige grønne omgivelser.
Værkserie 1:
Titel: En dag/ fremtidens have
Digital collageserie på 8 billeder
Materialer: print på dibond, lamineret
Mål: 30 x 42 cm
Årstal: 2020-2021
Fotograf: Kirsten Otzen Keck
Værkserie2:
Titel: En Måned- Truus´s have i Nieuw West Amsterdam
Værkgruppe: 22 collager, tekst som artbooks og tekst indtalt som MP3/ dur: 55 min til
lytning på egen enhed
Materialer: : sort fotokarton, udprint, tegning, oplæst tekst som MP3 til lytning på egen
enhed (varighed 55 min), tekst som artbooks til læsnng i udstillingsstedet.
.
Mål: collager hver 30 x 42 cm
Årstal: 2020-2021
Fotograf: Kirsten Otzen Keck
Værk 3:
Titel: Et år / pandemiens have
Håndlavet collage
Materialer: papir, tegning, udklip
Mål: 90 x 145 cm
Årstal: 2020
Fotograf: Kirsten Otzen Keck