danish.jpg

 OM KIRSTEN OTZEN KECK:

 

Ved tildelingen af Ole Haslunds Kunsterfonds Rejselegat, 2017, skrev Bestyrelsen følgende:

 

Billedkunstneren Kirsten Otzen Keck er uddannet på Gerrit Rietveld Academie i 1998.

 

Kirsten Otzen Keck har siden 1999 med udstilingen Efter Lukketid- en gadesoap, Rum 46,

Århus, haft en række soloudstillinger gennem årene og her senest Krystalkuglen 1949, på Udstilingsstedet Sydhavn Station og Kunstpakhuset I Ikast I 2015.

 

Hun har også medvirket I en lang række gruppeudstilinger som f.eks. Stafet I Esbjerg Kunstmuseum, 2004-05, Face a Face, Odd fellow Palæet, København/ Off Dak’art Biennalen, Dakar, Senegal I 2010 og About. Blank, Macro Testaccio- La Pelanda, Museo D’arte Contemporanea Roma, Rom, Italien I 2016-17.

 

 I en kunstanmeldelse skriver Trine Ross; “Der er grænser, som det er næsten umuligt at trække, og som derfor er så vigtige at holde godt øje med. En af dem løber et sted mellem den fællesskabsfølelse, som alle mennesker har brug for at føle, og den slags massespykoser, som verdenshistorien kun er alt for rig på.”

 

Det er denne slags uklare grænsedragninger som Kirsten Otzen Keck bliver tiltrukket af og gerne vil undersøge som f.eks. I udstillingen Selvbevægelser I Massebevægelsen I 2008, hos Galleri Pi i København. Her satte hun fokus på en gråzone indenfor lægevidenskaben, hvor ny teknologi nogle år tidligere gjorde en rumænsk kvinde gravid ved en ægdonation, hvorefter hun fødte et friskt og sundt barn som 66- årig. Mange syntes dette var unaturligt, men hvor går grænsen for det naturlige? Det er denne slags dilemmaer, som tiltrækker Kirsten Otzen Keck’s opmærksomhed og som hendes værker kredser om. Det er det kollektive menneskes erindringer via billeder, personlige historier og fælles virkelighedopfattelser, der udmønter sig I en ide’om en “fælles offentlig personlighed”, hvor det individuelle og det kollektive overlapper, blandes og afføder hinanden.

 

Kirsten Otzen Keck arbejder hovedsaglig med animationsvideo, collage og installation.

 

Hun har vist en original måde at bruge collageformen, både som store værker på væggen eller i det offentlige rum som en slags billboard skulpturer, som f.eks. Foran Malmõs Centralstation under Malmõ Festivallen I 2013, eller som på Skovsnogen Artspace, Kibæk I Vestjylland I 2012.

 

Men også som animator er hendes indsats betydelig med en original og dristig måde ved igen at bruge collagen som udgangspunkt for formidlingen af hendes budskab.

 

For dette personlige og eksperimentelle arbejde tildeles Kirsten Otzen Keck Ole Haslunds Rejselegat 2017.

 

 http://olehaslundskunstnerfond.dk/legatet/ 

 

 https://kunsten.nu/journal/kunstnere-modtager-legater-ole-haslunds-kunstnerfond/

 

 http://kopenhagen.dk/magasin/magazine-single/article/ole-haslunds-kunstnerfond-har-uddelt-legater/

 

 

 


 

 

 

I forbindelse med Statens Kunstfonds præmiering af  

 

soloudstillingen Mit Sted/ Et Andet Sted af

 

Kirsten Otzen Keck på

 

Ringstedgalleriet, november 2010, 

 

skrev billedkunstudvalget

 

følgende:

 

Udvalgets begrundelse for præmiering:

 

På galleriet viser Kirsten Otzen Keck tre store vægcollager med landskaber, skyer og

 

sværme af mennesker, der skaber rammen omrking modelrumsopstillinger, hvori der

 

projekteres animationsvideo.

 

Kirsten Otzen Keck skaber fortællinger om den enkeltes verden og forhold til fællesskabet. I

 

fotocollager og animationsvideoer blander hun billedmaterialer fra magasiner og blade med

 

egne optagelser.

 

På meget poetisk vis får hun blandet fiktion med hendes personlige oplevelser og kollektive

 

narrationer om køn, historier og normer.

 

 

 


 

 

 

Kirsten Otzen Keck Artist Statement:

 

Det formelle:

I min kunst arbejder jeg flermedialt med collage, fotografi, rotoscoperet video, modelrum,  animation, tegning,  tekst, manuskript og eksperiment-samtaler, skulptur og installation. Dertil kommer projektion af animation og collageserier på “skærme”, jeg laver, med indbyggede tre dimensionelle elementer.

Værkerne udformes som installationer eller danner selvstændige værk-serier.

Formelt set undersøger jeg overgange mellem det to- og det tre dimensionelle billede. jeg arbejder med motiver og historier over flere år ad gangen i serier og installationer. Værkerne udvikler sig ofte til at have en slags personlig ikonografi.

Det narrative:

Mit arbejde er narrativt og kredser omkring fortælle-stemmer og tavshed. Jeg skaber historier ud fra selvoplevede, fiktive og virkelige/ historiske og public domain internet kilder, der tilsammen skaber nye sammenhænge.

Jeg føler mig knyttet til surreale traditioner, med en personlig ikonografi, hvor det personlige og emotionelle er en guide til viden, og forsøger at koble dette til research baserede arbejdsmetoder.
Historierne harofte flere fortællerstemmer fra nutid og fortid, der krydser hinanden, og jeg søger at synliggøre, hvordan min egen kultur fortæller sin kollektive historie.- En kultur der betoner, at man længe har haft et diffust forhold til sine “store fortællinger” og fremhæver det individuelle.
Jeg oplever det som om, at mit "udsyn"- og som jeg tror mange har idag, er præget af, at det kun er muligt at se enten meget langt væk eller meget tæt på. Differentiering mellem store og små historier forekommer enten ikke, eller omdefineres ved, at begreber bruges på forskellig måde afhængig af hvem, der bruger dem. Jeg tror også at mange af os får vores viden om omverdenen via teknologi og andenhånds beretninger, hvis herkomst man ikke kan være sikker på.

Derfor er jeg optaget af at fortælle historier, hvor mennesker, der afsøger deres forhold til verden indgår på lige fod med de medierede fortællinger om verden.

Derfor spørger jeg også: Hvordan fortæller kulturen visuelt om sig selv i sine offentlige rum? Hvad mener kulturen er fælles for os, hvis enhver "finder på sig selv"?

For at lede i det spor, undersøger jeg fortællestemmer i det materiale, der omgiver mig til daglig: Hvem er fortælleren i journalistiske, politiske og litterære tekster, fotos, videoklip, internet? Dette holder jeg op mod måder billedkunstneriske sprog kan omgås det fortællende og det tavse. Jeg undersøger fysiske materialer (metal, papir, plastic f.eks) overfor fotografisk motiv/ fotografisk udklip, i forhold til, hvordan deres sprog er forskellige, Jeg spørger mig selv, hvordan de hver især taler, med hvilken hast eller dominans.

Det betragter jeg som en billedkunstnerisk særligt visuelt orienteret måde at erfare verden på, som jeg forholder til researchbaserede tilhgange i f.eks. filosofi, litteratur, politik, kontekst- og brugerinddragende former at arbejde på.

Collage har en central plads i mit arbejde, fordi jeg ser det som en billedkunstnerisk metode til at adressere kulturens egne visuelle ejendele direkte.

Jeg undersøger collageformens grænser og udtryk i forskellige medier, men også dens historiske baggrund. F.eks. under et residency på det Danske Intstitut i Rom 2016, med projektet “collagestrategier i den romerske antikke kunst, set i forhold til nutidige collagestrategier”. -Det være sig annektering rekontesktualisering og kopiering fra antikke græske forlæg ind i romersk marmorskulptur, samt sammenlignet disse med relativt nutidige praksisser som DADA collage, konstruktivistisk collage, japanske træsnit og i samtidskunsten.

Det at holde balance i en fragmenteret verden

Jeg er optaget af grundlæggende problematikker angående hvordan mennesker forbinder deres indre verden med behovet for at høre hjemme eller ej  i den ydre verden, hvor vilkårene kan virke uforudsigelige.

I mine værker kan man møde mennesker, der f.eks. er optaget af samfundsudvikling og arkæologi, skabelse af kort og opmålinger af verden, science fiction og tidsrejser, turisme og dilemmaer i teknologisk baseret kommunikation i samfundet.

Det er er fortællinger om hvordan den enkelte person forbinder sin verden til samfundets fortællinger, til historien og krop og køn.

Hvem og hvordan man fortæller historien optager mig, og ofte glider de historiefortællende stemmer over i hinanden, overtager hinandens historier eller har forskellige vinkler på den.

 

Kirsten Otzen Keck, Februar 2022

 

english_flag.gif

Artist Statement: (short version)

I work with several media are used collage, photography, rotoscoped video, animation, drawing, text, experiments with manuscript- based conversations, sculpture and installation. My work is narrative and i develop my work series or installations over several years. Often times my work has a personal iconography that is both inspired by the surreal and a research based way of working.

In my work I put historical imagery and images from internet public domain archives together with my own takings, in new constellations and contexts.

The work deals with the individual person who relates to the collective and to narratives in society about gender, history and norms. Personal experiences are mixed with fiction and common narratives.

An important issue is how images from public space are capable of expressing a realm, in which the personal and the common collapse into each other.

Another point of interest is who is telling the story, and who has the right to tell the story. And how the story- telling narrators are merging, tell each others stories or silence each other.

 

Kirsten Otzen Keck, February 2022